
Heerlijke zelfgemaakte karamel
- 21 feb
- 1 minuten om te lezen
Voor mijn koeken van het koekhuisje was ik al een tijdje op zoek naar nieuwe smaken om toe te voegen aan mijn koeken buiten de originele koeken.
Al snel kwam ik uit op onder andere karamel zeezout. Klinkt heerlijk toch???
Maar het probleem was dat ik naar mijn idee niet de geschikte biologische karamelblokjes kon vinden, dus ging ik recepten proberen. Na een poosje heb ik er een gevonden en wat aangepast naar mijn smaak. Ook heb ik de kristalsuiker vervangen voor ongeraffineerde suiker.
Nu is die heeeerlijk en wil ik hem graag met jullie delen.
Zelf gebruik ik de karamel, gesneden in kleine blokjes, voor in mijn karamelzeezout koeken. Maar ook gesmolten als decoratie op de koeken. Als je ze in grotere stukken snijd dan kun je ze ook heerlijk als toffees eten.
Ingrediënten:
125 gr. ruwe rietsuiker (of gewoon kristalsuiker)
75 ml. slagroom
70 gr. boter
2 gr. keltisch zeezout
Wat heb je nog meer nodig:
Steelpannetje
Spatel
Keuken thermometer
Bakplaat, schaal met bakpapier
Bereidingswijze:
Bekleed de bakplaat/ schaal met bakpapier.
Smelt langzaam alle suiker in een pannetje op laag vuur tot deze vloeibaar is en een beetje bruin begint te kleuren.
Voeg de boter toe en roer tot deze gesmolten is.
Voeg de slagroom toe en roer goed door elkaar.
Verwarm het geheel tot 118 graden celcius en giet het geheel op de bakplaat/ schaal en laat op de aanrecht afkoelen tot deze hard is.
Snijd in grotere gewenste stukjes als je ze wilt eten als toffees, snijdt in kleine blokjes als je ze wilt gebruiken als vulling of topping op je baksels of bijvoorbeeld heerlijk over je ijs.





Opmerkingen